Budowa nowego mostu w Głuchołazach wchodzi w kolejną fazę. Jak informuje opolska Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, 44 żelbetowe pale pod podpory obiektu są już wykonane. Po zabetonowaniu korpusu lewobrzeżnego przyczółka, na prawym brzegu rozpoczęły się prace zbrojarskie przy drugim przyczółku. Jednocześnie trwają przygotowania do wykonania ustroju nośnego nowego mostu.
Każdy z 44 pali (po 22 pale na każdą podporę) ma długość 14 m oraz średnicę 1 m. Na nich powstały betonowe płyty fundamentowe obu podpór pod przyczółki mostu. Wykonawca zakończył betonowanie korpusu przyczółku lewobrzeżnego i jest w trakcie prac zbrojarskich i deskowania na drugim brzegu. Zgodnie z planem oba przyczółki powinny być gotowe w IV kwartale br.
Niezbędne prace
Inwestor objaśnia, że równolegle – 15 października - rozpoczyna się kolejny etap prac związanych z ustrojem nośnym obiektu, tj. budową podpór tymczasowych w nurcie rzeki. Przy moście o tak dużej rozpiętości i masie jest to niezbędne. To właśnie na tych tymczasowych podporach oraz przyczółkach ustawione zostanie deskowanie i kolejno wykonawca rozpocznie prace zbrojarskie oraz betonowanie ustroju nośnego.
Zakończenie tych prac nastąpi w połowie 2026 r., a później podpory tymczasowe zostaną zdemontowane. Po wykonaniu dojazdów do obiektu, próbnych obciążeniach i otrzymaniu pozwolenia na użytkowanie, nowy most GDDKiA planuje udostępnić kierowcom w drugiej połowie przyszłego roku.
Budowany obiekt będzie jednoprzęsłowy, bez podpór pośrednich w korycie rzeki. Spód konstrukcji ustroju nośnego będzie posadowiony o metr wyżej w stosunku do starego mostu Andrzeja. Przy konstrukcji belkowej oba końce przęsła będą opierać się na przyczółkach, które przenoszą ciężar mostu na podłoże. Obiekt o konstrukcji belkowej, żelbetowej sprężonej i wzmocnionej łukiem, będzie miał długość całkowitą 52 m i szerokość 19 m, z dwoma pasami ruchu i ciągami pieszo-rowerowymi. Most będzie spełniał warunki administratora rzeki, czyli PGW Wody Polskie, a także uwzględni rekomendacje Instytutu Badawczego Dróg i Mostów oraz wytyczne Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Rozbudowa DK40
To jednak nie jedyne zadanie prowadzone w Głuchołazach, ponieważ równocześnie trwa rozbudowa drogi krajowej nr 40. Aktualnie kontynuowane są prace przy budowie kanalizacji deszczowej na ul. Kraszewskiego.
Na ul. Skłodowskiej po przełożeniu ruchu na pas w kierunku Prudnika, wykonawca rozpoczął prace rozbiórkowe na pasie w kierunku granicy państwa. Na tym odcinku trwają roboty sieciowe (w zakresie wodociągu, kanału teletechnicznego, energetyki, elementów sygnalizacji świetlnej), a kolejno zostaną wykonane nowe warstwy konstrukcyjne drogi do warstwy wiążącej wraz z odbudową chodników.
Kolejny etap prac przewiduje wejście na skrzyżowanie ul. Skłodowskiej, Sikorskiego, Boh. Warszawy i Placu Basztowego, gdzie w pierwszej kolejności zaplanowano wymianę i modernizację infrastruktury podziemnej (kanalizacja deszczowa, sanitarna, wodociąg, kanał teletechniczny, energetyka, elementy sygnalizacji świetlnej), a następnie wykonanie nowych warstw konstrukcyjnych drogi wraz z ułożeniem warstwy wiążącej oraz odbudową chodnik.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.